För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Emma & Emma . Vad trender på sociala medier just nu?

Publicerad 7 maj 2024
Fortsätt bevara din stil i sociala medier, men använd trender som ett komplement, råder Emma och Emma.
Krönika Detta är en kommenterande text, åsikterna är skribentens egna.

Många företag har insett att sociala medier är en stark plattform att synas på. Innan vi går in på de snackisar som florerar i branschen just nu skulle vi bara vilja backa bandet lite. För ingenting av de tips vi kommer berätta om i denna artikel har något värde om du inte arbetat med grunden först. Ett enkelt sätt att veta om du gjort det är att svara på följande frågor:

1. Varför ska ditt företag finnas på sociala medier?

Ditt varför är otroligt viktigt för att du ska veta om dina insatser på sociala medier faktiskt fungerar, vilket resultat är det du vill uppnå?

2. Varför ska människor lägga tid på att konsumera ditt innehåll?

Om nummer 1 är att veta sitt eget varför så är nummer 2 att hitta kundens varför. Vad för typ av innehåll ska du skapa i dina sociala medier så att kunden vill ta del av det? Och om kunden gillar ditt innehåll, kommer det leda till att du når ditt mål? Det här blir en perfekt övergång för oss att prata om likes. Så många stirrar sig blinda på att inlägget ska få mycket likes. Men vad spelar det för roll om inlägget får många likes men det inte är rätt målgrupp som gillar? Du måste nå den målgruppen som i sin tur ska hjälpa dig nå ditt mål. Och då är fråga nummer tre relevant.

3. Vet du vilken målgrupp du vill nå ut till?

När vi pratar målgrupp på sociala medier så är det bra om du har en tydlig bild i ditt huvud. Vem är personen? Gör personas: namn, ålder, demografi, intressen, när konsumerar personen innehåll på sociala medier? I början kanske man tycker det här är svårt. Men lyft huvudet från skärmen och titta på en verklig kund som du har i dag och utgå därifrån.

4. Når du ut till den målgrupp du vill nåt ut till?

Så när du vet vilken målgrupp du vill nå ut till så måste du fråga dig själv: är det den målgruppen jag når i dag? För är det bara massa likes och integration från människor som aldrig skulle köpa din vara eller tjänst, kanske du ska fråga dig själv om du skapar rätt typ av innehåll.

Trender just nu

Men när du har koll på din grund är det såklart kul att följa med och se vad som trendar och testa om det är något som skulle passa just din strategi. För det är relevant att du funderar på det: Passar det mig och mitt företag? Man kan referera denna tes till modebranschen. Nya trender kommer och går och man hoppar på de trender som man tycker passar en själv och sin stil. Men du byter ju inte stil så fort det kommer en ny trend.

Precis så ska du tänka med dina sociala medier, fortsätt bevara din stil men använd trender som ett komplement.

Genuinitet

Någonting som vi ser på sociala medier är att just genuinitet är otroligt viktigt. Hitta ditt signum så kunden lär känna dig och ditt varumärke.

Längre videos

Vi ser också att videoformatet blir längre. Vilket också tyder på att människor gärna tittar på längre videos i dag om det är någonting som intresserar dem. Även om kortare reels fortfarande går bra så är det kul att se att man vill åt mer matnyttiga videos med ännu mer substans. Och de som då väljer att titta på dina lite längre videos passar troligtvis in i din målgrupp.

UGC – User Generated Content

Någon som det också pratas mycket om just nu är UGC – User Generated Content. Det är när riktiga personer visar upp och använder sig av dina produkter eller tjänster. I stället för att du som driver företaget hela tiden ska berätta hur bra du är så låter du andra göra det i stället. Och även om influencer marketing har varit stort länge så är det nu kul att se att personerna som gör reklam för ditt företag inte behöver vara kända, utan helt vanliga människor. Detta skapar förtroende för ditt varumärke. Samma effekt som när du läser recensioner innan du ska besöka ett nytt hotell eller ny restaurang.

Det finns UGC kreatörer som arbetar med just det här och hjälper företag.

Men vill du inte arbeta med en UGC-kreatör så ta ändå med dig det här tänket. Låt andra berätta om ditt företag, dina riktiga kunder. Ofta kan man hitta någon som tycker det är kul att vara med i en film. Men du kan också fråga om du får ta en bild eller ett citat från personen.

Sökmotorer

Ett sista tips som vi vill att ni tänker på är att sociala medier har blivit ännu starkare som sökmotorer. I dag söker vi inte bara på Google utan även på sociala medier plattformarna. så tänk på att använda relevanta nyckelord när ni skriver texter och använd hashtaggs som kategorisera era inlägg. Detta kan göra ert företag mer synligt.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna